Hvor meget mælk ved siden af grød og mos?

22. juli 2008

Alder:
5 mdr.

Hvor meget mælk ved siden af grød og mos?

Hej Helen,

Jeg er nu stoppet helt med at amme og gået over til flaske - jeg kunne til sidst ikke mere på det ene bryst, hun ville ikke tage det. Det endte med en brystbetændelse for mit vedkommende, så derfor valgte vi at det nok var bedst at stoppe.

Vores datter er nu 5½ måned og får to grødmåltider om dagen. Ris eller hirsegrød med frugtmos til frokost og kartoffelmos gerne med gulerød eller broccoli til aften. Begge måltider laves af mme samt en klat smør. Som vores første datter er hun meget glad for ske-mad og spiser som regel næsten op af en portion. Jeg laver typisk portioner af 75-100 ml. mme. Oveni dette får hun så frugtmos.

Ved siden af dette får hun flaske og drikker i snit 400-500 ml. i døgnet.

Hun tager fint på og vejer knap 7 kg. og måler 66 cm. Hun vejede ved fødslen 3060 g. og målte 48 cm. Ud over dette er hun en ...

Annonce

... glad og fremmelig pige der har fuld fart på.

Mit spørgsmål går på om hun får nok. Jeg kan jo se på pakken, at døgnmængden gerne skal være tæt på 1000 ml. (ved så ikke om det er inkl. grød eller udover og jeg kan se på nogle af dine svar til andre, at hun gerne skal drikke mere, men hun afviser simpelthen at få mere. Og jeg vil være ked af, at drosle et ske-måltid ned for at få hende til at tage en flaske mere. Især fordi jeg forventer at tilbyde 3. skemåltid når hun bliver 6 mdr. om to uger.

Og så lige et sidste spørgsmål. Hun bliver puttet med en flaske omkring 19.30-tiden. Vi giver hende så en flaske omkring 23.00-tiden. Hun tager her ikke ret meget - vil hellere sove. Sover typisk til 06.00-tiden. Hvornår vil det være hensigtsmæssigt at se om hun hellere vil sove igennem uden at give hende "nat-flasken"??

Med venlig hilsen
Betina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene